Please enable JavaScript in your browser to complete this form. - Step 1 of 6ОБЛАСТ 1. ДИГИТАЛНО ОКРУЖЕЊЕОбласт дигитално окружење обухвата дигиталне компетенције наставника потребне за безбедно, етичко и друштвено одговорно коришћење дигиталне технологије и интернета у професионалној пракси. Ова област садржи шест компетенција: безбедност, предострожност, етичност, заштита и чување података и уређаја, здравствена заштита и допринос друштвеној заједници. 1.1. Безбедност *У оквиру предмета који предајем у школи немам могућности да саветујем ученике како да се понашају безбеднo у онлајн окружењу.Саветујем ученике како да се понашају безбеднo у онлајн окружењу (нпр. да креирају „јаку лозинку” и да је не деле са другима, да не објављују јавно личне податке, фотографије и видео-записе итд.).Подучавам ученике да примењују мере које им омогућавају да остану безбедни у онлајн окружењу (нпр. да инсталирају видео-игре са одговарајућом PEGI ознаком, критички се односе према понудама, могућим преварама на интернету итд.).Омогућавам ученицима да у дигиталном окружењу које за њих креирам континуирано унапређују своје вештине безбедног коришћења интернета (нпр. креирам одељенску групу на неком од веб-сајтова за социјално умрежавање итд.).1.2. Предострожност *У оквиру предмета који предајем у школи немам могућности да саветујем ученике да се понашају предострожно у онлајн окружењу.Саветујем ученике да се понашају предострожно како би заштитили себе и друге у онлајн окружењу (нпр. да одговорно управљају својим дигиталним идентитетом, руководе се интернет бонтоном, потраже помоћ стручњака или блиске одрасле особе, уколико је потребно). Заједно са ученицима примењујем поступке предострожног понашања ради очувања безбедности у онлајн окружењу (нпр. тражим одобрење за постављање фотографија ученика на веб-сајт школе или за њихово дељење унутар групе).Континуирано оснажујем ученике да препознају и спрече дигитално насиље ради очувања личне и безбедности других онлајн (нпр. на примерима из сопственог искуства указујем ученицима на случајеве дигиталног насиља и дискутујемо о примереним начинима реаговања, реализујем радионице на тему превенције и реаговања у случају дигиталног насиља).1.3. Етичност *Не упознајем ученике са врстама власништва над дигиталним продуктима, јер то није предвиђено програмом наставе и учења предмета који предајем.Информишем ученике о врстама власништва над дигиталним продуктима (нпр. C и CC лиценце).Заједно са ученицима, за потребе наставе, користим лиценцом заштићене дигиталне садржаје (нпр. за потребе наставе користим дигиталне материјале других аутора у складу са лиценцом којом су заштићени).Моји ученици могу да објављују сопствене дигиталне продукте заштићене CC лиценцом у дигиталном окружењу које креирам и уређујем (нпр. учим ученике како да заштите своје дигиталне продукте одговарајућом CC лиценцом; креирам веб-места у оквиру којих ученици могу да објаве своја CC лиценцом заштићена дела).1.4. Заштита и чување података и уређаја *Слабо познајем принципе заштите и чување података и дигиталних уређаја.Познајем основне принципе којима би се требало руководити приликом заштите сопствених података и уређаја (нпр. коришћење легалног софтвера, физичка заштита уређаја и заштита антивирус програмима, „јака лозинка” за покретање дигиталног уређаја итд.).Познајем конкретне мере заштите података у дигиталном окружењу (нпр. када инсталирам нову апликацију читам правила везана за коришћење података; на свим својим дигиталним уређајима имам инсталиран антивирусни програм).Чувам и синхронизујем податке на различитим уређајима и добро познајем правила која осигуравају безбедност ученика у дигиталном окружењу (нпр. инсталирам и аутоматски апдејтујем више апликација из сфере антивирусне заштите на свим дигиталним уређајима које користим).1.5. Заштита здравља *У оквиру предмета који предајем у школи немам могућности да ученицима указујем на ризике и негативне последице прекомерне употребе дигиталих оруђа.Указујем ученицима на ризике и негативне последице прекомерне употребе дигиталних уређаја (нпр. негативни утицај „плавог светла“ на очи и друге органе; неправилан положај тела при коришћењу дигиталног уређаја; прекомерно време проведено у конзумацији дигиталних садржаја на уштрб социјалних, физичких и образовних активности).Саветујем ученике и показујем им на сопственом примеру како треба организовати радни простор у складу са ергономским правилима (нпр. показујем како правилно седети испред рачунара, указујем на неопходну удаљеност очију од екрана, промовишем прављење пауза уз разгибавање итд.).Поседујем и уређујем веб-место на које постављам препоруке ученицима (у аудио, графичком и видео-облику) о заштити здравља и здравим стиловима живота који укључују коришћење технологије (нпр. коришћење педометра и сличних апликација, информације о дигиталној дистракцији).1.6. Допринос друштвеној заједници *Дигиталну технологију користим за личне потребе, не препознајем њен потенцијал за идентификовање потреба и решавање проблема локалне заједнице. Препознајем потенцијал дигиталних технологија за идентификовање потреба и решавања проблема локалне заједнице (нпр. ради решавања еколошких питања, прикупљања средстава за помоћ угроженима, промовисања права деце, доприноса очувању матерњег језика и културних добара, производа и пројеката).Активно користим дигиталне технологије током процеса заједничког идентификовања потреба и решавања проблема локалне и шире друштвене заједнице (нпр. прикупљам информације о потребама заједнице, учествујем у онлајн акцијама које воде позитивним друштвеним променама, уређујући и упућујући ученике да креирају и уређују странице на Википедији промовишем културно наслеђе и природне ресурсе РС).Иницирам коришћење дигиталних технологија у циљу заједничког идентификовања потреба и решавања проблема локалне и шире друштвене заједнице (нпр. покрећем онлајн едукацију, у сарадњи са ученицима организујем онлајн хуманитарну акцију).Следећа област ➞ОБЛАСТ 2. Дигитални ресурсиОбласт дигитални ресурси односи се на дигиталне компетенције наставника које су им потребне како би одговорно и ефикасно користили различите дигиталне ресурсе (нпр. отворене образовне ресурсе, дигиталне наставне садржаје, онлајн обуке итд.) за потребе наставе и учења. Ова област садржи четири компетенције: претраживање интернета, селекција и евалуација, адаптација и креирање и управљање, заштита и дељење. 2.1. Претраживање интернета *Поседујем основне вештине претраживања интернета, увек користим исти веб-прегледач (нпр. Mozilla Firefox, Google Chrome, Edge).Користим различите веб-прегледаче (нпр. Mozilla Firefox, Google Chrome, Edge); знам да различити веб-претраживачи (нпр. Google, Bing, DuckDuckGo) приказују различите резултате претраге истог појма, као и да један веб-претраживач (нпр. Google) различитим корисницима приказује различите резултате претраге, у складу са њиховим интересовањима, историјом претраге.Знам да дефинишем кључне речи за претраживање; користим претраживаче, форуме, отворене образовне ресурсе, портале и онлајн репозиторијуме у циљу проналажења дигиталних наставних садржаја.Користим напредне технике претраживања интернета у циљу проналажења дигиталних наставних садржаја (нпр. претражујем према више задатих критеријума, претражујем дигиталне садржаје заштићене одређеном врстом лиценце и/или слике одређене величине и квалитета).2.2. Селекција и евалуација *Не сналазим се најбоље у проналажењу дигиталних наставних садржаја који ми могу бити од користи за наставу у оквиру предмета који предајем.Знам да пронађем дигиталне наставне садржаје који ми могу бити од користи за наставу у оквиру предмета који предајем.Kористим рецензиране дигиталне наставне садржаје (нпр. веб-сајтове, блогове и портале отворених образовних ресурса попут Креативне школе, Дигиталног часа, Моје школе и сл.).Умем да проценим образовну и методичку вредност дигиталних наставних садржаја које проналазим на интернету и да критички просуђујем о поузданости извора (нпр. да утврдим којој публици је извор намењен, ко је аутор, да проценим тачност и прецизност изнетих података, просудим о њиховој објективности и актуелности, проценим кредибилитет извора на основу URL адресе).2.3. Адаптација и креирање *Користим наставне садржаје у дигиталном формату, али не умем да их креирам и адаптирам за сопствене потребе.Умем да извршим основне измене дигиталних наставних садржаја које је неко други креирао и да их сачувам, као и да креирам једноставне дигиталне материјале (текст, слике, презентације).Умем да креирам нове дигиталне наставне садржаје комбиновањем више постојећих, дигиталне садржаје различитих формата укључујући и мултимедијалне садржаје (комбинацију текста, табела, слика, аудио и видео-записа).Умем да користим различите сложене алате за измену, адаптацију и комбиновање мултимедијалних дигиталних садржаја (различитих формата) ради њиховог прилагођавања индивидуалним потребама ученика. 2.4. Управљање, заштита и дељење *Умем да преузмем дигиталне ресурсе са интернета, да их сачувам и поделим путем имејла, али не водим рачуна о ауторским правима.Умем да преузмем дигиталне ресурсе са интернета, да их сачувам и поделим путем имејла (у форми прилога или линка), уз поштовање ауторских права.Умем да поставим и организујем дигиталне ресурсе на неком од система за чување и размену података на интернету, разумем правила која се тичу приватности и ауторских права.Умем да управљам дигиталним ресурсима постављеним у облаку података, да их поделим и омогућим различите нивое приступа другима; адекватно примењујем правила о приватности и ауторским правима.⇠ Претходна областСледећа област ➞3. Настава и учењеОбласт настава и учење обухвата дигиталне компетенције наставника које су му неопходне за планирање и креирање стимулативног и аутентичног дигиталног окружења за учење, у којем се уважавају различитости ученика и подстиче социјална интеракција. Ова област садржи следеће компетенције: планирање примене технологије у настави, креирање аутентичног и стимулативног дигиталног окружења за учење и примена система за управљање учењем. 3.1. Планирање примене технологије у настави *Не познајем концепте, моделе, таксономије и инструменте за планирање примене технологије у настави.Разумем концепте, моделе, таксономије и инструменте за планирање примене технологије у настави (нпр. ревидирану Блумову таксономију, САМР модел, енгл. SAMR, АДИ модел, енгл. ADDIE, изокренуту учионицу, енгл. Flipped classroom, хибридну или комбиновану наставу, енгл. Blended teaching).Знам да применим неке од концепата, модела таксономија и инструмената за планирање примене технологије у настави (нпр. примењујући концепт „изокренуте учионице” задајем ученицима да се код куће упознају са новим градивом гледајући припремљене видео-записе).Комбинујем и прилагођавам концепте, моделе, таксономије и инструменте за планирање примене технологије у настави (нпр. осмишљавам активности учења које су, по SAMR моделу, на нивоу редефиниције).3.2. Креирање аутентичног и стимулативног дигиталног окружења за учење *Ретко користим дигиталне алате за презентовање наставних садржаја и комуникацију са ученицима, само када је то неопходно.Користим технологију за презентовање наставних садржаја и дигиталне алате за комуникацију са ученицима.Употребљавам алате за аудио и видео конференције, алате за сараднички рад и програме за складиштење података у облаку; креирам једноставне веб-странице (нпр. уређујем свој блог).У сарадњи са ученицима прилагођавам и креирам аутентична и стимулативна дигитална окружења за учење, прилагођена индивидуалним потребама ученика (нпр. веб-сајтове, видео и аудио материјале, инфографике).3.3. Примена система за управљање учењем *Немам искуства у коришћењу система за управљање учењем.Умем да додам наставне ресурсе и управљам њиховом доступношћу у оквиру школског система за управљање учењем (нпр. Мудл).Умем да користим функционалности школског система за управљање учењем, креирам активности учења, комуницирам са ученицима у оквиру система и пратим степен њиховог учешћа.Креирам и ревидирам курсеве (онлајн учионице) примењујући већину функционалности система за управљање учењем (нпр. самостално уписујем ученике, формирам групе у складу са индивидуалним потребама, пратим напредак ученика кроз анализу дневника оцена, осмишљавам активности учења, попут задатака, радионица, форума, које омогућавају пружање повратне информације, формативне и сумативне процене и подстицање вршњачког учења).⇠ Претходна областСледећа област ➞4. Оцењивање и праћење напретка ученикаОбласт Оцењивање и праћење напретка ученика односи се на дигиталне компетенције наставника које му омогућавају да примењује савремене приступе оцењивању и праћењу напретка ученика који доприносе повећању одговорности за самостално учење, развоју саморегулације и праћењу личног развоја у контексту целоживотног образовања. Ова област садржи четири компетенција: сумативно оцењивање, формативно оцењивање, е-портфолио ученика и одељења и аналитика учења. 4.1. Сумативно оцењивање *Није ми лако да унесем податке о сумативним постигнућима ученика у електронски дневник, радије потражим помоћ искуснијих колега, него што самостално испробавам.Умем да унесем податке и информације о сумативним постигнућима ученика у електронски дневник (нпр. Ес-дневник).Проналазим и користим дигиталне тестове за сумативну процену знања ученика (нпр. квизове, игре) који садрже критеријуме оцењивања и повратне информације.Креирам онлајн тестове са приказаним критеријумима оцењивања, који садрже аудио и видео-материјале, симулације или користим образовне софтвере за процену знања ученика.4.2. Формативно оцењивање *Једноставније ми је да ученицима дам повратну информацију на традиционалан начин (усмено или писмено), него да то радим посредством Ес-дневника.Користим Ес-дневник за пружање повратне информације о активностима, постигнућима и владању ученика и давање смерница за напредовање.Користим различите дигиталне технологије и алате за праћење постигнућа ученика и давање описних повратних информација, чиме их упућујем на потребне кораке за даље напредовање.Користим различите приступе формативном оцењивању уз примену дигиталних технологија и алата (нпр. анонимна вршњачка процена, е-портфолио, дигитални беџеви) и на основу уочених резултата пружам детаљне описне повратне информације о статусу и даљем напредовању ученика.4.3. Е-портфолио одељења и ученика *Не познајем концепт е-портфолија и не знам како ми може користити у процесу оцењивања и праћења напретка ученика.Познајем концепт е-портфолија и у које сврхе се може користити (нпр. за приказ постигнућа ученика, праћење напредовања, развијање саморегулације и самоефикасности у процесу учења итд.).Креирам образовно окружење у коме омогућавам ученицима да сопствена постигнућа самостално поделе у оквиру е-портфолија одељења који креирам и администрирам у форми нпр. веб-сајта или блога.Креирам образовно окружење у коме ученици самостално прате свој напредак кроз израду и развој личног е-портфолија, јачајући саморегулацију у учењу.4.4. Аналитика учења *Није ми познато како се могу прикупљати и обрађивати подаци о активностима и постигнућима ученика у оквиру система за управљање учењем.Познајем функционалности система за управљање учењем које омогућавају прикупљање и обраду података о активностима и постигнућима ученика у оквиру предмета (нпр. колико често су посећивали Мудл страницу предмета, колико времена су провели у којим активностима итд).Користим функционалности система за управљање учењем за праћење, упоређивање и интегрисање података о напредовању ученика.Редовно користим функционалности система за управљање учењем да анализирам податке о напредовању ученика и предузимам мере за побољшање њихових постигнућа и опште радне атмосфере у одељењу.⇠ Претходна областСледећа област ➞5. Подршка ученицимаОбласт подршка ученицима односи се на дигиталне компетенције наставника потребне за осигурање принципа праведности у образовању, и посебно значајне у раду са ученицима којима је потребна додатна образовна подршка. Ова област садржи четири компетенције: инклузија, диференцирана настава, доступност и асистивна технологија. 5.1. Инклузија *Не познајем принципе универзалног дизајна, ово је за мене нова и неистражена област.Познајем принципе универзалног дизајна за израду дигиталних материјала за наставу и учење који одговарају ученицима различитих способности и потреба (нпр. ученицима са тешкоћама у развоју, надареним ученицима).Проналазим, адаптирам и чиним доступним ученицима дигиталне материјале за наставу и учење креиране у складу са принципима универзалног дизајна.Самостално креирам дигиталне материјале за наставу и учење у складу са принципима универзалног дизајна.5.2. Диференцирана настава *Не разумем како ми дигитална технологија може помоћи да креирам образовно окружење које подржава диференцирање и индивидуализацију наставе и учења.Разумем да дигитална технологија пружа могућности за стварање образовног окружења које подржава диференцирање и индивидуализацију наставе и учења (нпр. упућујем ученике да користе дигиталне уџбенике и електронске додатке). Користим систем за управљање учењем за стварање образовног окружења које подржава диференцирање и индивидуализацију наставе и учења (делим ученике у групе у складу са њиховим образовним потребама и омогућавам им да напредују својим темпом).Користим дигиталне технологије за креирање образовног окружења које осигурава диференцирање и индивидуализацију наставе и учења (нпр. креирам аутоматску доделу задатака одговарајућег нивоа сложености конкретном ученику у оквиру система за управљање учењем).5.3. Доступност *Бринем да ће примена дигиталне технологије у настави још више допринети искључивању ученика који имају неку тешкоћу или су нижег социо-економског статуса.Разумем важност обезбеђивања једнаке доступности дигиталних технологија и ресурса за све ученике у складу са њиховим индивидуалним потребама и социоекономским условима из којих потичу.Решавам питања у вези са доступношћу дигиталних технологија и ресурса за све ученике са циљем превазилажења дигиталног јаза (нпр. иницирам дефинисање школске „Донеси свој уређај” политике).Континуирано радим на повећању доступности дигиталних технологија и ресурса за све ученике, пратим ефикасност уведених мера и обезбеђујем њихово унапређивање (нпр. аплицирам за учешће школе у пројектима у оквиру којих се додељују дигитални уређаји, јача дигитална компетенција ученика и наставника).5.4. Асистивна технологија *Немам увид у могућности асистивне технологије, нити искуства у њеном коришћењу у настави са ученицима којима је потребна додатна образовна подршка.Разумем да асистивна технологија може да има компензаторну функцију када се користи у настави и учењу са ученицима којима је потребна додатна образовна подршка.Одабирам и примењујем одговарајуће педагошке приступе, ресурсе и асистивну технологију у раду са ученицима којима је потребна додатна образовна подршка (нпр. препоручујем коришћење дигиталних уџбеника у којима је могуће увећати фонт или који имају могућности машинског читања текста).Рефлексивно се односим према употреби асистивне технологије, редизајнирам и иновирам педагошке приступе у раду са ученицима којима је потребна додатна образовна подршка (нпр. организујем састанке школског Тима за инклузију у оквиру којег делим искуства везана за примену одређеног технолошког решења, у сарадњи са колегама осмишљавам нове методологије и приступе).⇠ Претходна областСледећа област ➞6. Професионални ангажман Област професионални ангажман обухвата дигиталне компетенције наставника које су му неопходне за комуникацију и сарадњу са колегама, родитељима/другим законским заступницима, ученицима и другим заинтересованим странама, укључујући и компетенције за коришћење дигиталне технологије за унапређивање и праћење властитог професионалног развоја, увођење иновација на нивоу школе, локалне и професионалне заједнице. Ова област садржи три компетенције: комуникација и сарадња, професионални развој у онлајн окружењу и е-портфолио. 6.1. Комуникација и сарадња *Користим дигиталну технологију (нпр. имејл, СМС поруке, комуникационе платформе или онлајн групе) за комуникацију са ученицима, родитељима/законским заступницима и колегама, као и за размену техничких информација (нпр. шаљем распоред часова, школски календар и сл.).Користим дигиталну технологију (нпр. имејл, СМС поруке, комуникационе платформе или онлајн групе) за комуникацију са ученицима, родитељима/законским заступницима и колегама, за размену техничких информација и материјала за подршку процеса учења и целовитог развоја ученика.Користим различите дигиталне алате (нпр. платформе, онлајн дискусионе групе, веб-сајтове) за размену информација на структуриран и одговоран начин, са различитим заинтересованим странама (нпр. учествујем у дискусијама у оквиру група просветних радника на друштвеним мрежама).Умем да креирам и модерирам стручне дискусионе групе или групе у вези са наставом и учењем у онлајн окружењу, доприносим развоју примене дигиталне технологије за комуникацију у школи, локалној и професионалној заједници (нпр. креирам и/или администрирам групу просветних радника на одабраној друштвеној мрежи која се бави питањима дигиталном технологијом потпомогнуте наставе).6.2. Професионални развој у онлајн окружењу *Ретко користим дигиталне алате за сарадњу са колегама из школе, само када је то неопходно. Користим дигиталне алате за сарадњу са колегама из школе ради размене информација, наставних материјала или рада на заједничким пројектима (нпр. делим и преузимам годишње и оперативне планове рада у оквиру школског диска у облаку података).Учествујем у онлајн програмима стручног усавршавања, професионалним онлајн мрежама и самостално проналазим информације и дигиталне ресурсе за сопствени професионални развој (нпр. бирам онлајн програм стручног усавршавања из Каталога програма).Користим дигиталне технологије за креирање и реализацију обука које доприносе развоју педагошких и дигиталних компетенција запослених у образовању (нпр. стварам онлајн заједнице знања), пратим промене у области развоја дигиталних технологија и интегришем иновације у програме обука.6.3. Е-портфолио наставника *Слабо познајем концепт е-портфолија и не знам како да га користим за унапређивање професионалног развоја.Познајем концепт е-портфолија и његову примену (нпр. континуирани професионални развој, лични простор за учење, приказ професионалних постигнућа итд.).Поседујем сопствени е-портфолио (нпр. мој е-портфолио садржи доказе о професионалним постигнућима и секцију са материјалима на коју упућујем ученике итд.).Е-портфолио је јавно доступан и интегрисан у моју професионалну праксу, као одраз мог професионалног идентитета. Континуирано га користим као подршку наставном процесу, рефлексивно приступам текућој пракси и планирам даљи професионални развој.⇠ Претходна областПошаљите